Mag je het Maghrib- en Isha-gebed achter elkaar binnen het tijdsbestek van Maghrib of Isha verrichten?
Originele vraag
Ik ben een student/top-atleet en leef dus volgens een strak schema. Omdat mijn studie op een redelijke afstand van mijn huis is, moet ik elke ochtend 06:00 opstaan. Omdat fajr gebed rond 04:00/05:00 is, heeft het voor mij geen zin om daarna nog voor 1 uur naar bed te gaan. Anders sta ik enorm vermoeid op en zie ik er niet normaal uit. Ik sta dus elke dag op voor Fajr. Ik ben een top-atleet en train vrijwel elke dag kracht-training. Voor een goed lichamelijk herstel moet ik op zijn minst 7-8 uur ononderbroken slaap hebben. Anders red ik het lichamelijk niet. Nu kamp ik dus met een probleem. Isha gebed is in de zomertijden laat, soms wel 23:00. Als ik wakker blijf tot isha en dan fajr opsta, heb ik nooit 7-8 uur slaap. Ik moet dus elke dag 20:00/21:00 naar bed. In de weekenden moet ik ook vroeg mijn bed uit.Mijn vraag is of ik isha en maghrib om deze reden mag combineren totdat isha in de winter weer rond 20:00 is. Zodat ik na maghrib direct kan slapen. Ik wil erbij vermelden dat ik al mijn gebeden probeer te bidden. Duhr en Asr bid ik gewoon op hun bestemde tijden op school in de gang en ik sta altijd op voor fajr. Er zijn veel fatwa’s online die het toestaan om wegens “hardship” gebeden te combineren. En er zijn veel fatwa’s online die het toestaan te combineren als je in landen woont waar de zon laat ondergaat en vroeg opgaat. Mijn vraag is uw/jullie islamitische bevinding hierover. En val ik onder deze regeling?Moge Allah u/jullie belonen voor de hulp en kennis
Antwoord
Elke moslim die aan bepaalde voorwaarden voldoet, is verplicht om vijf keer per dag te bidden. Elk gebed moet binnen zijn eigen tijd worden verricht. In de Koran staat namelijk:
Daarom is het onder normale omstandigheden vereist om elk gebed op de voorgeschreven tijd te verrichten. Als er echter een geldige reden is, mogen de gebeden worden samengevoegd (gecombineerd).
Het samenvoegen van gebeden, bekend als ‘djam’, verwijst naar het achter elkaar verrichten van het Dhuhr- en Asr-gebed binnen het tijdsbestek van Dhuhr of Asr, en het achter elkaar verrichten van het Maghrib- en Isha-gebed binnen het tijdsbestek van Maghrib of Isha. Volgens de Hanafi-school is het samenvoegen van gebeden alleen toegestaan voor pelgrims. Op de dag van Arafah wordt het Asr-gebed naar voren gehaald en wordt het verricht samen met het Dhuhr-gebed. Op dezelfde dag wordt het Maghrib-gebed uitgesteld en wordt het verricht samen met het Isha-gebed binnen het tijdsbestek van het Isha-gebed in Muzdalifah. Afgezien hiervan is het volgens de Hanafi-school niet toegestaan om gebeden te combineren.[2]
Andere rechtsscholen (hoewel er meningsverschillen zijn over sommige aspecten) staan het samenvoegen van het Dhuhr- en Asr-gebed of het Maghrib- en Isha-gebed toe in geval van reizen, regen, storm en andere geldige redenen. Een van de bewijzen voor dit standpunt is de overlevering van Ibn Abbas (ra) waarin hij zei: "De Boodschapper van Allah (saw) combineerde het Dhuhr- en Asr-gebed en het Maghrib- en Isha-gebed tijdens de Tabuq-expeditie."[3]
In situaties met significante en geldige redenen kan een individu die tot de Hanafi-school behoort, ervoor kiezen om andere rechtsscholen te volgen en gebeden te combineren. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn tijdens reizen of wanneer een arts tijdens het gebed een operatie uitvoert en niet in staat is om op tijd te bidden, enzovoort.
Het gebed is aan de gelovigen op vastgestelde tijden opgelegd.[1]